Cultiva har gitt 1,7 millioner kroner til Kunstgavekortet. Maria og Pål kjøpte Pirolt-kunst gjennom Kobbel kunstbyrås ordning.

(Faksimile fra Fævennen 29.10.2024, utdrag)

KRISTIANSAND:– Vi sa til alle at vi ønsket oss kunstgavekort, og nå kan vi henge en original Pirolt på veggen over sofaen! Jeg har lenge likt tingene han lager, og dette bildet får fram et lite smil, sier Maria Tobiassen.

Sammen med den fremdeles nokså ferske ektemannen Pål Tobiassen, har hun dratt til Erik Pirolts verksted for å hente et stort oljemaleri. De to sa klart fra til bryllupsgjestene i mai at spleis på kunstgavekort var øverst på ønskelista.

Gjestene innfridde, og for noen uker siden var paret i Pirolts verksted for å velge blant alt det rare som der finnes. Valget falt på et stort bilde av eldre kvinne i sofa med våpenlignende gjenstand.

 

– Bildet er virkelig et blikkfang, sier Pål Tobiassen med et skjevt smil.

 

(…) 

Pirolt er en av rundt 50 kunstnere, institusjoner og gallerier som er med på ordningen Kunstgavekortet. Kilden og Kunstsilo er noen av dem. Kobbel kunstbyrå står bak, og prosjektet fikk i oktober 800.000 kroner av Cultiva. Det kommer i tillegg til de 900.000 Cultiva-kronene det fikk i fjor.

– Kunstgavekortet har gått overraskende bra siden vi lanserte det i mai, sier Anne Holm Alexandersen.

(…)

 

– Det finnes mange ideer, men det er forskjell på å kunne si halleluja og å gjøre halleluja.

 

Kilden-direktør Harald Furre har dette å si om Kobbel:

– Det finnes mange ideer, men det er forskjell på å kunne si halleluja og å gjøre halleluja. Vi har to ganger hatt gleden av å samarbeide med Kobbel. Det var i sammenheng med festivalen Fragment og på kulturens dag under Arendalsuka i fjor. De er proffe og gode. Det er behov for et konsulentbyrå som kan og har oversikt over kulturfeltet, sier Furre.

For Kobbel har mange flere jern i kulturflammene enn Kunstgavekortet. Ideen bak kunstbyrået er å være bindeledd mellom kunstfeltet og brukerne. De holder foredrag og driver kurs. De er prosjektledere og de underviser kunststudenter i hvordan de bedre kan markedsføre egen kunstpraksis. På kundelista er både Kunstsilo, Kilden og UiA.

– Vi startet dette fordi vi har et ønske om å formidle kunst utenom det vi oppfatter som nokså statiske strukturer. Som kommunikasjonsansvarlig i Scenekunst sør, så jeg mye penger, tid og ressurser bli brukt på kunstverk som endte opp med å bli sett av ganske få. Jeg ville gi det lengre liv, sier Steen.

– Vi er forsiktige med å bruke et begrep som «produkt», men vi er samtidig ikke redde for å si at det handler om salg, sier Alexandersen.

Nåløyet for å bli vist i galleri eller på scene er trangt, og visningsstedene er relativt få.

Kobbel driver derfor også vindusgalleriet Fönster. I et vindu i Elvegata 7 viser de til enhver tid kunst de ønsker å løfte fram. Akkurat nå viser Fönster trykk av Veronica Lunds plakater for Kilden teaters program.

Ta kontakt om du ønsker å besøke en kunstner i atelieret. post@kunstgavekortet.no

Saken ble skrevet av journalist Torgeir Eikeland/Fævennen 29.10.24, og hele artikkelen kan leses her.